Hoop en toekomst hebben we nodig. Bijvoorbeeld door het stoppen van de aardgaswinning. Die heeft al genoeg schade en ellende veroorzaakt, ook in onze gemeente. Westerkwartier telt 17 kleine gasvelden. Daarnaast is er de gasopslag Grijpskerk. Ook de gasopslag Langelo, vlak over de gemeentegrens, heeft invloed tot in Zevenhuizen en Opende. We moeten het probleem van Oost-Groningen niet naar Westerkwartier verplaatsen.

Zelf woon ik in Grijpskerk en krijg ik de praktijk van alle dag van een dorp met aardgasopslag stevig mee. Als raadslid heb ik nogal wat inwoners gehoord die teleurgesteld of boos, soms beide waren. Ze hebben gelijk. Ik vind het heel erg dat er niet goed naar hen is geluisterd en dat beloften niet werden nagekomen. De overheid moet zijn inwoners serieus en met vertrouwen behandelen en hen helpen. Graag wil ik het geluid van onze inwoners in de raad en in de politiek laten horen. Mijn ervaring in de landbouw, het onderwijs en de bestuurderswereld komt mij goed van pas bij het raadswerk.

De komende tijd moeten we ons inspannen om onze dorpen leefbaar te houden. Dat doen we ook door daarin te zorgen voor voldoende woonruimte. Dan hoeven jongeren en ouderen niet tegen hun zin uit hun dorp te verhuizen. Dat doen we ook door de plaatselijke middenstand en bedrijven zich gezond en duurzaam te laten ontwikkelen. Dat geldt ook voor scholen, bibliotheken, praktijken van artsen en andere voorzieningen.